Sint Margaretha Gilde - Anno 1411

Sint Margaretha Gilde - Anno 1411

Delen

Het gilde Sint Margaretha oftewel de “Rooi Schut” stamt uit Rixtel en dateert uit 1411. Rixtel had een eigen kerk, welk gewijd was aan Sint Margaretha.

22/02/2026

JAARVERGADERING GILDE SINT MARGARETHA

Op dinsdag 3 feb. vond de jaarvergadering plaats van het gilde Sint Margaretha uit Aarle-Rixtel. De voorzitter opende de vergadering met de christelijke groet en heette iedereen van harte welkom op deze bijzondere vergadering. Na het doornemen van de activiteiten van afgelopen maand werd verder gegaan met het bespreken van het jaarverslag met mooie foto’s van het afgelopen jaar, dat gemaakt was door Harrie Verschure. Vervolgens droeg Ed Vincent na 45 jaar het tamboerleiderschap en de functie van instructeur van het trommen over aan tamboer Marcel de Jong. Na een korte toespraak gaf hij de stokken officieel over aan Marcel. Hierna volgde een groot applaus en bood de hoofdman Toon Thijssen een fles wijn aan. Daarna werd verder gegaan met de overdracht naar een nieuwe commandant. Rinie de Jong had aangegeven na 30 jaar om de commandant stok over te dragen aan de volgende generatie. Ed Vincent had aangegeven deze functie over te nemen in combinatie met tamboer van ons gilde. Rinie overhandigde de commandant stok na een mooie speech en hoopte dat het gilde hier de komende jaren plezier aan beleefd. Ook had Rinie de Jong te kennen gegeven om als paviljoen beheerder te stoppen, na jaren het paviljoen te beheren waar hij dagelijks mee bezig was. Het gilde gaat op zoek naar een nieuwe beheerder maar komt tot de conclusie dat dit een hele taak is voor 1 persoon misschien dat we hier enkele personen voor moeten hebben. De voorzitter bedankte Rinie voor het vele werk dat hij voor het gilde gedaan heeft, en bood hem een mooie fles wijn aan. Daarna nam onze Hoofdman Toon Thijssen het woord en wilde Rinie en Ed even naar voren hebben, De Hoofdman zei in zijn woord dat het vele werk wat zij voor ons gilde gedaan hebben toch iets apart is en benoemde Ed Vincent en Rinie de Jong tot Erelid van ons gilde, wat maar weinig voorkomt. Allebei de Gildebroeders waren verrast dat zij deze titel kregen. Na de bestuursverkiezing waar Giedo van Stiphout weer voor 3 jaar herkozen was werd door de Gildebroeders overgegaan naar het zingen van het aloude gildelied dat door Marcel de Jong met de gildetrom begeleid werd. Hierna werd er nog gezellig na
gepraat en kon men deze avond afsluiten met een goed gevoel.

Tentoonstelling Sint Margaretha Gilde Aarle-Rixtel 05/12/2025

https://www.mooilaarbeek.nl/nieuws/nieuws/90032/tentoonstelling-sint-margaretha-gilde-aarle-rixtel

Tentoonstelling Sint Margaretha Gilde Aarle-Rixtel Aarle-Rixtel - Het Sint Margaretha Gilde organiseert zondag 7 en 14 december een tentoonstelling in het Heemhuis in Aarle-Rixtel. De reden hiervan is dat de N.B.F.S., de Noord Brabantse Federatie Schuttersgilde 90 jaar bestaat, en zij hadden het plan een Gilde Doe dag te organiseren voor alle gildes...

13/09/2025

Vandaag waren we te gast bij het pleinfeest van het Rode schutplein. Dit jaar bestaat het plein 50 jaar wat werd gevierd met de huidige en oud bewoners van dit mooie plein. Bij het traditionele koningsschieten was het dit jaar een koningin die stralend de felicitaties in ontvangst mocht nemen. Met het 235e schot was het Collette Keuten die het laatste stuk van de vogel naar beneden schoot. 10 jaar nadat ze dat ook bij het 40 jarig bestaan had gepresteerd mag ze zich nu weer een jaar koningin van het Rode schutplein noemen.

03/09/2025

Giedo van Stiphout Koning van het Margaretha Gilde

Tijdens het voorlaatste weekend van augustus is weer het jaarlijkse Aarles Gildeweekend gehouden. Op zaterdag, 23 augustus namen zes schutters deel aan het traditionele koningschieten, wat 1 keer in de 2 jaar wordt gehouden. Dit keer was extra bijzonder omdat de mogelijkheid bestond dat als de hoofdman Toon Thijssen zich opnieuw tot koning schoot hij automatisch keizer werd voor het leven.

Onder perfecte weersomstandigheden werd om 15.00 uur gestart met het schieten. Het eerste schot werd gelost door burgemeester Lianne van der Aa en het tweede schot door pastoor Antony Rosario als vertegenwoordigers van het wereldlijk en kerkelijk gezag. Beide bleken goede schutters te zijn, want de eerste splinters van de vogel kwamen al direct naar beneden. Daarna begonnen de 6 gildebroeders om toerbeurt te schieten. Slecht bij hoge uitzondering ging een schot naast de vogel, want alle schutters bleken in goede doen. De vogel werd al snel kleiner en kleiner. Terwijl het aanwezige publiek genoot van een drankje en het heel gezellig druk was, was het ook onder de boom gezellig tussen de 6 schutters onderling. De verbroedering waar het gilde bekend om staat was daar zeker volop aanwezig. Na een spannende strijd wist Giedo van Stiphout uiteindelijk het laatste stukje van de vogel bij het 111e schot naar beneden te schieten en daarmee de eervolle titel van Koning van het Sint Margaretha Gilde te behalen. Het is voor hem de 2e keer dat hij zich koning mag noemen. Voor Toon is er over 2 jaar een nieuwe kans om zich tot keizer te schieten.

Na de officiële plichtplegingen en de felicitaties van het aanwezige publiek konden we terug kijken op een heel geslaagde dag.

Wilt u dat uw bedrijf hét hoogst genoteerde Restaurant in Aarle-Rixtel wordt?
Klik hier om uitgelicht te worden.

Telefoon

Adres

Aarle-Rixtel

Openingstijden

Maandag 18:00 - 20:30