berits.foto

berits.foto

Del

WELCOME to my (Berit S. Lier) photopage! I hope you will enjoy! I DON'T SELL PHOTOS! VELKOMMEN til berits.foto! Foto er en hobby for meg. Alle bildene er til salgs.

Photos from berits.foto's post 05/06/2026

God fredag 5. juni 2026!
God helg etter hvert!

Dagen i dag starter grå med oppholdsvær. Asfalten på veien er mørk og våt. Igjen melder Yr og Tv2-været litt forskjellig. Yr har lite nedbør i dag, mens tv2 spår muligheter for byger og mulig med torden helt frem til kl 18. Vi får ta det vi får. Vi slapp torden i går. En byge som kom ganske raskt opp mot oss, svingte øst og gikk til Askim og Mysen. Men det må kanskje et skikkelig uvær til for at sommeren skal "sette seg". Mamma sa bestandig: "Det blir ingen sommer før Tor har slått med hammeren sin".

Det var koselig å spise middag med Minsten i går. Han ønsket fiskesuppe, og det fikk han. Han forklarte at han også hadde lyst på frossenpizza med pepperoni, men at fiskesuppe jo var mye sunnere og like godt. Så da ville han ha det. Og det er jo et fint fokus å ta med seg videre i livet. Selv om man absolutt bør unne seg frossenpizza i ny og ne også, synes jeg.

Fokuset på sunnhet er stort i sosiale medier og også i pressen. Men folk mener SÅ forskjellig. Noen mener meierismør og fett på kjøtt er sunt og at statiner (kolesterolsenkende) er farlig. Andre holder på at sunt fett (fra fisk, avokado, olivenolje etc) er det sunne (som norske helsemyndigheter). Man kan bli totalt forvirret om man prøver å sette seg inn i de forskjellige diettene og rådene som finnes. Et sted leste jeg at om man skal ha et kosthold man kan leve med til man dør, så spis 80% sunt og 20% usunt. Det holder jeg meg til.

Og med sunt mener jeg mye grønnsaker, bønner og linser, litt kjøtt og fisk og slikt fett som anbefales av norske helsemyndigheter. Det er tilnærmet "Middelhavsdietten" som jeg for så vidt har holdt meg til i mange år, fordi jeg elsker Hellas som ferieland og er veldig glad i gresk mat. Og jeg tar statiner etter råd fra lege, fordi jeg har hatt en blodpropp i øyet. Selv om jeg har tatt bilde av årene til hjertet og det ikke var noe farlig plakk der.

Men jeg spiser også usunt. Jeg unner meg en is eller en sjokolade, ribbe til jul og et glass vin av og til. Jeg unner meg loff til rekesmørbrød og kake i selskaper. Jeg spiser meierismør på brød ved siden av salat, og potetgull (Sørlandschips) en sjelden gang. 80% sunt, 20% usunt passer meg perfekt. Det kan jeg leve lykkelig med. For mat er en stor del av gleden i livet for meg.... Det som er viktig er at alle finner det som er riktig for dem, og lever uten en konstant dårlig samvittighet. For det tror jeg er farligere for kroppen og lykken/gleden !!

Nyt dagen!
Livet er godt!

Vil du plassere din bedrift på toppen av Fotografisk Tjeneste-listen i Ås?
Klikk her for å få din Sponsede Oppføring.

Nettsted

Adresse


Universitetstunet 3
Ås
1433